Koh Lanta en Koh Lipe - Reisverslag uit Koh Lipe, Thailand van Esmée Visser - WaarBenJij.nu Koh Lanta en Koh Lipe - Reisverslag uit Koh Lipe, Thailand van Esmée Visser - WaarBenJij.nu

Koh Lanta en Koh Lipe

Blijf op de hoogte en volg Esmée

20 December 2015 | Thailand, Koh Lipe

Na bijna 2 weken verder weer tijd voor een nieuw verslagje.
Bij mijn vorige verslag was ik onderweg vanaf Phuket naar Phi Phi samen met Leo. Daar zijn we 3 nachten gebleven en hebben we vooral de tijd doorgebracht op het strand. Doordat we met de groep in redelijk 'dure' restaurantjes hadden gegeten wouden we beide goedkoper gaan leven want ja een budget van €20 per dag is niet veel. We hebben dus gegeten in kleine lokale restaurantjes met misschien maar 4 tafeltjes. De menu kaarten bestonden uit snelhechters met halve briefjes, verschillende stoelen en verschillende borden maar de mensen oh zo vriendelijk! Het eten was overigens uitstekend en hier betaalde je slechts 100 baht voor een avond maaltijd dat is zo'n €2,50.
Na Phi Phi zijn we met de boot naar Koh Lanta gegaan. Hier hadden we een hostel geboekt genaamd Patty Secret Garden. De naam deed zijn werk goed. Een kleine accommodatie tussen bomen wat eruit zag als een mooi versierde tuin. We werden verwelkomt door de mensen daar alsof we 2 belangrijke mensen waren. De kamer was verder prima en hier zouden we ook 4 nachten verblijven. Een bezoek aan een redelijk verlaten strand met een prachtige zonsondergang mocht niet ontbreken. De volgende dag iets vervelend wakker worden met allemaal rode mieren in onze kamer, deze beestjes bijten dus niet echt prettig. Alle spullen moesten eruit en de kamer werd grondig gereinigd, ter compensatie kregen we een gratis ontbijt en dat komt een backpacker natuurlijk altijd goed uit. Koh Lanta is een wat groter eiland waardoor we de deze dag een scooter hebben gehuurd. Erg leuk ik mocht rijden doordat ik meer ervaring heb met het scooter rijden, dus de man maar achterop. Scooter was niet echt in erg goeie staat, in de wegen zitten overal gaten, ze rijden als gekken en je krijgt een plastic helmpje op je hoofd die tijdens het rijden niet erg stabiel op je hoofd blijft zitten. Weer een ervaring rijker en de wegen in Nederland waardeer ik weer meer. We hebben National Parc op het eiland bezocht. Mooi, verlaten stranden en het terrein vol met apen. Hier was ook een route van 2 uur te volgen door de prachtige jungle, maar dit hebben we niet gedaan doordat ik mijn knie brace niet bij me had. Dag 2 op Koh Lanta werden helaas de rollen omgedraaid en zat ik achterop de scooter. Een bezoek aan Old town. Groter verwacht dan het uiteindelijk bleek, maar zeker niet verkeerd.
Voor dag 3 hadden we een boot tocht geboekt. Snorkelen bij 4 verschillende eilanden. Eerste 2 stops waren bij een soort rots waar je het water in kon, de 3e stop was erg bijzonder. Iedereen moest een zwemvest aan, met voorop iemand met een zaklamp gingen we een soort rots in. Erg donker waardoor je af en toe niks zag. Na een paar minuten kwamen we uit in een soort verborgen strand midden in de rots. Klein, maar zo mooi! Misschien wel de meest mysterieuze plek die ik tot nu toe heb bezocht. Na foto's te hebben gemaakt en weer terug in de realiteit, terug naar de boot en op weg naar stop 4. Na een korte lunch met natuurlijk rijst als maaltijd kwamen we aan bij een soort onbewoond eiland genaamd Ko Ngai. Op dit eiland is maar 1 duur resort, het is er dus erg stil en onwerkelijk mooi.
Tijdens de boot tocht heb ik een Nederlands koppel en een Belgisch koppel leren kennen. Die avond hebben we met zijn zevenen gegeten en hebben we gezellig gezeten bij een hippie bar op het strand.
Die dag had ik voor mezelf besloten na 4 dagen nadenken om alleen verder te gaan. Het was heel fijn om na de reis verder te reizen met iemand anders, maar voor mij kwam nu het moment dat ik me begon te irriteren en mijn eigen plan wou trekken. Het voelde of was dit het moment om echt alleen te gaan. Natuurlijk vond ik het erg lullig voor hem omdat we ook al hotelovernachting hadden geboekt met kerst in Chiang Mai, maar ik ben hier voor mezelf en wil mijn eigen dingen doen.
De volgende dag ben ik dus een groot gedeelte van de dag bezig geweest om zaken te regelen zoals bootticket, hostel, vliegticket van alles.
Die nacht verbleven we nog een extra nacht in een helaas andere kamer zonder airconditioning. Een verschrikkelijke nacht met een debiel hard bed. Ook was ik die avond misselijk geworden en heb ik een paar keer over moeten geven waardoor de nacht erg oncomfortabel was. De volgende ochtend werd ik om 9 uur opgehaald en naar de pier gebracht, na afscheid van Leo en een knuffel van de allerliefste medewerkster Sally. Een boottocht van 5 uur stond op het programma naar Koh Lipe.
Dit eiland schijnt nog niet zo ontdekt de zijn door de massa toerisme waardoor het erg bijzonder is. Dit werd helaas een oncomfortabele rit doordat ik last had van migraine, misselijkheid en duizeligheid. Na een tocht van maar liefst 7 uur ipv 5 uur aangekomen op Koh Lipe. Daar heb ik meteen mijn hostel opgezocht en ben ik op bed gekropen en heb 11 uren heerlijk geslapen. Het hostel waar ik verblijf is redelijk nieuw en erg modern. Ik heb een kamer waar plaats is voor 20 personen maar deel het nu maar met 8 mensen. Er is een gedeelde badkamer en een gezamenlijke ruimte.
Al gauw werd mij duidelijk dat dit inmiddels wel ontdekt is door vele mensen en is het dus één grote mensen massa. Het eiland is niet erg groot, heeft een lange straat genaamd Walking street waarmee je van de ene naar andere kant van het eiland loopt in 15 minuten. Het heeft 3 verschillende stranden waardoor je genoeg keus hebt en alles te bewandelen valt.
De volgende dag heb ik 2 Nederlandse meiden leren kennen, genaamd Nynke en Puck. Met hun ben ik mee geweest naar het strand en hebben we 's avonds gezellig gezeten met nog wat andere mensen. Helaas gingen zij de volgende dag naar een andere bestemming. Na lekker lang uitslapen heb ik ontbeten op een strand bedje op een perfecte locatie aan het strand. Heerlijk in de schaduw heb ik daar een paar uur vertoeft. Op de terugweg heb ik een massage gehad, geen aanrader na het strand want het voelde meer als een scrub en de volgende ochtend had ik behoorlijk last van mijn schouders. Die avond leerde ik een meisje kennen in het hostel die deze dag was gearriveerd. Haar naam is Jamie, ze komt van Amerika maar woont in Bangkok en is daar lerares op een basisschool. Samen met haar heb ik gegeten in een leuke bar met live muziek. De volgende dag heb ik samen met haar op het strand vertoeft. Zij wou de volgende dag graag naar een iets minder bekend eiland genaamd Turatoura, dit leek mij ook wel leuk en met Jamie kon ik goed opschieten dus besloot ik om daar ook heen te gaan. 's Avonds zouden we tickets gaan regelen voor de boot en kwamen we er achter dat er alleen een boot gaat bij een minimum aantal van 4 personen, dus geen optie. Hierdoor heb ik mijn plan opnieuw moeten wijzigingen maar doordat het laat was had ik niet veel keus dan een extra nacht bij te boeken en de volgende dag op zoek te gaan naar een boot ticket. Ik blijf tot morgen op dit eiland en ga maandag naar Langkawi een eiland van Maleisië. Daar verblijf ik in totaal 6 nachten in 2 verschillende accomodaties. Daarna zal ik door reizen naar Kuala Lumpur waar ik 29 december terug vlieg naar Bangkok om daar vervolgens 30 december Linda op te pikken van het vliegveld. Die nacht zullen we door brengen in de nacht trein naar Chiang Mai waar we oud en nieuw zullen vieren.
Ik betrap me er zelf op dat ik niet heel veel over de cultuur en het land vertel, dus even een korte samenvatting, want de volgende keer ben ik in Maleisië.
De mensen zijn hier erg vriendelijk en Thailand wordt daarom ook wel de land van de glimlach genoemd. De toerist staat boven de lokale bevolking en groeten je daarom ook altijd als eerste. Soms vind ik het wat te ver gaan en buigen ze in één stuk door.
Het weer is hier over het algemeen goed, het regenseizoen is nu voorbij waardoor de vochtigheidsgraad wat meer daalt. De temperatuur ligt hier vaak rond 30 graden en voelt op het strand in de brandende zon soms als 40 graden.
Het vervoer om van A naar B te komen is goed geregeld. Het land is ingesteld op de toeristen waardoor er veel mogelijkheden zijn. Over water kan je vaak met een speedboot of gewone ferry, over het land met de fiets, scooter, tuk tuk, taxi, trein, mini bus of lokale grote bus en natuurlijk nog het vliegtuig. Het verschilt hoe comfortabel het vervoer is. Soms is er geen airconditioning of worden er meer mensen vervoerd dan dat er ruimte voor is of zijn de voorzieningen heel erg oud, maar het grootste voordeel is vaak dat ze goedkoop zijn en dan ben je al gauw tevreden.
In Thailand betalen ze met baht en is 100 baht zo'n €2,50. Als ik dus gepind heb bij de bank voel ik me ook altijd even heel rijk voor een moment doordat ik dan 10 briefjes van 1000 in mijn portemonnee heb zitten. De pin mogelijkheden zijn nog niet altijd fantastisch en kan ik maar bij één soort bank pinnen met mijn maestro card.
Het eten is hier over het algemeen rijst met van alles en nog wat. Wel heb je veel verschillende eetgelegenheden zoals Indiaans, Italiaans noem het maar op. Zelf ben ik niet gek op rijst maar heb ik soms geen keus en vind ik het nu best te eten. Waar ik hier gek op ben is de Thaise pannenkoek. Allemaal verschillende soorten fruit kan je erin krijgen en dan chocola, nutella, vanille of caramel er bovenop echt alsof er engeltjes op je tong pissen.
Met mij gaat het goed. Ik ben ontzettend blij dat ik de stap heb gezet om alleen verder te gaan, ik heb nu zoveel vrijheid en hoef met niemand rekening te houden. Ik ontmoet hier nieuwe mensen waar ik mee kan optrekken maar een dag alleen is echt geen straf, dan is er ook weer wat meer tijd voor bijv. het schrijven van mijn blog of foto's uploaden en dat vind ik ook heel leuk om te doen.
Morgen dus op naar Maleisië, ben benieuwd hoe het gaat want moet opnieuw naar immigratiekantoor.
Tot zover even een update over mij.

Liefs Esmée

  • 20 December 2015 - 11:06

    Anneke Stienstra:

    Hé Esmée!

    Ik heb met heel veel plezier je nieuwe verhaal gelezen!

    Mooie foto's....wat is het daar mooi. Het is wel heel bijzonder wat je mee maakt daar, maar soms ook niet altijd even gemakkelijk denk ik. Je wordt heel erg op jezelf terug geworpen en welke beslissing neem je dan. Ik denk ook dat het een hele goede keuze van je is om alleen verder te gaan. Dat heeft de mens ook nodig even alleen zijn met jezelf! en niet altijd met anderen...want dan weet je niet welke kant je uit moet en zoals dat gaat, ga je met de kudde mee. Ik vind het super knap van je...en weet je, je ontmoet altijd weer andere mensen. Dit heb je dus al aan den lijve ondervonden. Ik vind jou maar een knapperd! Jij doet het maar even....
    Erg leuk dat je vertelt hoe het daar zo'n beetje in zn werk gaat... en soms moet je genoegen nemen met minder. Ja en dat regel je helemaal zelf...heerlijk man!
    Esmée een hele goeie reis verder en pas goed op jezelf, dat doe je al heel goed!!!!!!!
    Veel liefs en dikke smakkerds van ús! Sjouke en Anneke
    ps: volgens mij wil deze reactie wel weer weg....er bleek een probleem te zijn met bepaalde koppelingen van verschillende blogs en deze hebben ze verholpen van waarbenje.nl!!

  • 20 December 2015 - 12:38

    Hiltje Visser:

    Hoi Esmée. Wat wer in leuk ferslag. En wat wurdst al lekker brun.
    Knap om no allinich op paad te gean. En sjochst dast no ek wer makkelik nije minsken trefst. Do kinst fest al goed Engels prate.
    Goeie reis en geniet mar lekker. Tot horens.
    Dikke tut

  • 20 December 2015 - 14:34

    Cobi Vd Weg:

    Hoi Esmee,
    Weer een prachtig verhaal. Mooi om jouw te volgen. Ik vind t top dat je de dingen doet die jezelf graag wilt en niet volgend. Alleen maak je volgens mij ook meer contact met anderen. Leuk dat Linda langs komt! Alvast fijne feestdagen en een knallend begin 2016.
    Tút Durk&Cobi

  • 21 December 2015 - 14:25

    Rudi Roelevink:

    Hallo Esmee
    Je kan een heel verhaal bij elkaar schrijven het is een heel mooi
    Je ziet heel wat straks leuk dat het meisje bij je komt
    Beppe is blij dat goed met je gaat geniet er maar lekker van
    De groeten van Beppe

  • 21 December 2015 - 18:38

    Albert Strampel :

    Hé Esmee weer een mooi verhaal, zo te lezen geniet je optimaal en als er
    zelfs engeltjes over je tong piesen dan heb je t echt naar de zin.Knap hoor
    wat je doet daar, ik dacht eerst wat doet ze daar alleen maar je gaat goed
    en je geniet en daar gaat t om.Ik ga ook wat weer vooruit, ben overdag van
    de sondevoeding af en hoop ergens in januari om de sonde er uit te laten halen
    om weer helemaal zelf te eten!! . Dus dat gaat ook goed en de meiden van de
    buurtzorg passen goed op mij.Esmee pas goed op je zelf en lekker genieten
    groetjes van hier Albert en Marianne Strampel

  • 21 December 2015 - 20:56

    Betsy:

    Wat weer een mooie ervaringen! Goede kerstdagen, Esmee, dikke tuut!

  • 23 December 2015 - 11:12

    Rolf En Tineke Bralten:

    Hoi Esmeé

    Wat een leuk verslag,fijn dat je het naar je zin hebt.
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Wel een hele onderneming.
    En nu alleen op pad?
    Een bijzondere ervaring.
    Pas goed op jezelf.
    Langs deze weg willen wij jou hele fijne feestdagen toewensen en een fantastisch 2016.
    Groetjes Tineke en Rolf Bralten

  • 31 December 2015 - 00:34

    Didy:

    Ha Esmee, vanavond samen met mw. vd Meer jouw foto's bekeken. Ze vroeg naar je dus heb ik je blog maar even voor haar opgezocht. Super zeg, jouw reis! 't Zal wel gek zijn om met 30 graden kerst en oud en nieuw te vieren! Nou ja, hier is het ook bijna voorjaar met 15 graden!
    He meid, geniet ervan en ik zie alweer uit naar je volgende verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Lipe

Esmée

17 november gaat het gebeuren. Om exact 11.40u vlieg ik naar Thailand. Daar aan gekomen begin ik met een 12 daagse groepsreis. Met deze groep zak ik langzaam af naar het zuiden van Thailand richting de eilandjes. Na 12 dagen zal ik alleen verder reizen richting Maleisië. Via deze website wil ik jullie een beetje op de hoogte houden en zal ik reisverhalen online zetten.

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 12060

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 08 April 2016

Backpack reis Azië

Landen bezocht: