Jakarta, Yogyakarta, Kerokoban en Tanah Lot - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Esmée Visser - WaarBenJij.nu Jakarta, Yogyakarta, Kerokoban en Tanah Lot - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Esmée Visser - WaarBenJij.nu

Jakarta, Yogyakarta, Kerokoban en Tanah Lot

Blijf op de hoogte en volg Esmée

01 April 2016 | Indonesië, Batavia

Weer terug in Indonesië. Na een goeie vlucht aangekomen in Jakarta, dit keer zonder gedonder door de immigratie, ook mijn tas was er dit keer snel. Op zoek naar mijn hostel in Jakarta. Het weer was regenachtig en erg bewolkt. Het hostel waar ik die nacht verbleef zat wat in een aparte buurt, eetgelegenheden waren 10 minuutjes lopen, ik heb besloten om wat eten te bezorgen. Veel te duur maar ik had totaal geen zin om mijn weg te vinden in deze wijk. Het hostel waar ik verbleef was wat een aparte toko. In mijn kamer was plaats voor 22 man en types verschilden van hippies tot mensen met dieren vachten om hun heen.
Ach jawel het was maar voor een nachtje en de bedden lagen goed.
Die nacht was niet mijn fantastische nacht, veel wakker en de volgende ochtend was ik 6 uur al klaar wakker. Na een ontbijt met verrassend alweer toast met butter and jam een taxi genomen richting het vliegveld. De taxi chauffeur kon verbazingwekkend wat Engels en zo heb ik hem wat Nederlandse en Engelse woorden geleerd en hij mij Indonesische woorden.
Op het vliegveld wou ik graag mijn tas in een kluisje stoppen zodat ik daar geen om kijken naar had als ik op Dennis aan het wachten was. De opslag er van was duur en voor 24 uur, ik hoefde mijn tas echter maar een uurtje kwijt maar hier wouden ze geen speciaal prijsje voor maken. Uiteindelijk heb ik mijn tas bij een restaurantje neer kunnen zetten in ruil voor het kopen van wat drinken. De mensen hier waren echt heel erg aardig en behulpzaam. Als een zenuwpees zat ik daar te wachten en had ik met Dennis afgesproken welke uitgang die moest hebben. Uiteindelijk kwam die daar na 25 uur onderweg aangelopen.
Helaas was er wat fout gegaan met de bagage die waarschijnlijk was achter gebleven in Kuala Lumpur. Na een extra uur wachten op het vliegveld was zijn tas gearriveerd met het volgende vliegtuig en mocht die terug om zijn tas te halen.
Eindelijk in de taxi richting ons hotel in Jakarta.
Helaas was het wat moeilijk om goeie restaurantjes rondom het hotel te vinden en werden we door het hotel gewezen naar een straat, maar hier waren echter ook weinig eet gelegenheden. In Jakarta hebben ze nog nooit gehoord van trottoirs en loop je dus gewoon tussen het andere verkeer op de weg, wat soms best gevaarlijk kan zijn.
De volgende dag zijn we richting het oude stadscentrum gegaan. De Nederlanders hebben hier veel invloed op gehad en zo zie je ook nog veel Hollandse dingen terug. Het oude stadscentrum bestond eigenlijk uit een groot plein waar oude gebouwen aan waren gevestigd. Op het plein kon je allemaal verschillende gekleurde fietsjes huren en stonden er levende standbeelden. We zijn bij een museum naar binnen gegaan waar de wanung poppen werden tentoongesteld. Hier ging het ons niet echt om maar meer om de Nederlandse graven onder het gebouw van de Nederlanders die hier veel hebben betekend, verder was het museum eigenlijk niets aan en waren we snel weer buiten, de prijs was €0,35. Op het plein zijn we wel 6 keer benaderd door scholieren of ze een interview met ons af mochten nemen voor hun school.
Ook bevond zich aan het plein een restaurant genaamd Batavia. Het eten scheen hier wat duurder te zijn maar wel een bezoek waard te zijn. Hier hebben we onze lunch genuttigd. Dennis een uitsmijter en ik aan de pannenkoek.
We zijn verder gelopen richting een oude ophaal brug. De stank vanaf het water was ontzettend smerig en hier zag je erg veel afval liggen. Na de brug zijn we verder gelopen naar een oude uitkijkpost waar je nog in kon. Je had goed uitzicht, mooi was het niet want Jakarta is grauw en grijs.
Beneden aan de andere kant van een muurtje waren een groepje kinderen die met stenen aan het gooien waren over het muurtje naar andere kinderen, levensgevaarlijk eigenlijk maar wel een foto momentje waard.
Hierna zijn we verder gegaan naar het nationale monument midden in de stad. Dit was een hoge toren midden in het park. Veel locals namen hier plaats in het gras om lekker te relaxen, ook hier werden we veel aangekeken en kregen wouden de eerste mensen al samen met ons op de foto. Niet lang daar te hebben gezeten zijn we terug gelopen naar ons hotel wat langer dan verwacht was.
's Avonds zijn we richting een mall gegaan. De taxi hiervoor was te duur dus hebben we een tuk tuk genomen. De beste man kon niet goed Engels en na een prijs te hebben afgesproken bevestigd met hand gebaren zijn we ingestapt.
Opnieuw bij het uitstappen gedonder om de prijs, nu vroeg die het vierdubbele. Inmiddels meerdere van deze situaties mee te hebben gemaakt en besloten we als compromis de prijs in het midden te doen, ik er wat bij, hij er wat af. Hier ging hij echter niet mee akkoord en greep mijn portemonnee vast, dit liet ik niet gebeuren en heb ik schreeuwend tegen hem gezegd wat ik van deze manieren vond, hand losgerukt inclusief portemonnee en weg gelopen.
Zondag moesten we vroeg uit de veren en stond en gingen we 9 uur met de trein richting Yogyakarta. Een reis van 8 uren die we beide lang vonden. Aangekomen op het treinstation was het zoeken naar 2 Hollandse gezichten. We zouden namelijk de aankomende 2 nachten logeren bij Jelco en Brigitte. Wij kennen hun via de voetbalclub en zijn in Indonesië voor hun afstudeerstage. Per scooter 2 man en 2 tassen, alles is mogelijk in Indonesië. Na een korte sightseeing kwamen we aan bij hun prachtige stulpje, een eigen huisje in een rustige wijk.
Die avond hebben we met zijn vieren gegeten bij een restaurantje in het zuiden van de stad en hebben Dennis en ik een tour geboekt voor de volgende dag richting de tempels.
's Ochtends vroeg om 3 uur stond de wekker en werden we om 4 uur opgehaald. We zouden eerst de zonsondergang gaan bekijken vanaf een vieuwpoint dichtbij de borobudur tempel. We zagen de prachtige rood/oranje gekleurde lucht maar zagen helaas niet echt de zon boven de berg uit komen. Om 6 uur werden we richting de Borobudur tempel gebracht. We hadden de studentenkaarten van Jelco en Brigitte meegenomen want dit zou veel in de prijs kunnen schelen. Onze chauffeur die regelde de kaartjes voor ons en zat wel wat apart naar de pasjes te kijken en vooral naar de pas van Jelco. Uiteindelijk gelukt en voor geen €35 maar voor €16 naar binnen, dat scheelde dus enorm in de kosten. Op het terrein kregen we beide een mooie omslagdoek om voor de blote beentjes. De tempel lag gelegen in de jungle en zo zag je de tempel ook pas goed op het laatste moment. Een groot en hoog ding met een mooi uitzicht op de top. Deze tempel is goed gerestaureerd door de Nederlanders waardoor die er nog goed uitziet. Bovenop de tempels staan een soort bellen en hier had je een erg mooi uitzicht over de natuur.
Na 2 uren hier rond te hebben gewandeld gingen we terug naar ons busje.
Na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij de volgende tempel, de Prambanan tempel. Deze tempel was voor een groot gedeelte wel een ruïne. Ik vond hem erg veel op de Angkor Wat tempels lijken qua structuur. Je kon in deze tempels, waar in elke tempel een verschillend beeld stond. Ook na hier 2 uren te hebben rond gewandeld zijn we terug gegaan naar Yogyakarta. Voor ons gevoel was het al 5 uur maar het was nog maar 12 uur. Terug in het huis hebben we eerst nog maar even wat uurtjes bij geslapen. 's Avonds hebben we Jelco en Brigitte mee uit eten genomen als bedankje voor hun gastvrijheid. Uiteraard moesten we nog even met de Hardegarijp vlag op de foto. Na de volgende dag hun schoonmaakster gegroet te hebben hebben we een taxi genomen naar het centrum waar we nog een nacht in een hostel hebben geslapen. We hebben een scooter gehuurd en hebben de grote mall van binnen bekeken. De grote ondergrondse parkeergarage waar je makkelijk kon verdwalen en het grote, mooie statige gebouw met allemaal winkeltjes er in.
De volgende ochtend moesten we er om 5 uur uit om richting het vliegveld te gaan. Na anderhalf uur vertraging gingen we eindelijk de lucht in en gingen we richting Bali. Aangekomen op het vliegveld van Denpasar hebben we eerst wat gegeten, geen ontbijt, geen lunch maar meer een brunch.
Na een taxi in te zijn gestapt zijn we ergens naar toe gereden, waar naartoe mocht ik niet weten want dat was een verrassing. Aangekomen bij een huis, bij het naar binnen gaan niet een huis maar gewoon een villa. Een ontzettend groot huis met alles er in en een eigen zwembad in de tuin. Hier hebben we dan ook de rest van de middag vertoeft. De volgende dag zijn we verkast naar Tanah Lot. In een wat afgelegen hotelletje ergens op de hei. We zijn die avond met een scooter richting de Tanah Lot tempel gegaan. Eem tempel op een rots in het water. Met eb kan je hier naar toe lopen, met vloed moet je er met een boot heen. Helaas is deze tempel niet geopend voor toeristen. Toen wij er waren was het eb en konden we naar de tempel toe lopen en hebben we de zonsondergang bekeken. Een goed decor met Tanah Lot op de voorgrond.
Dag 3 op Bali zijn we naar Ubud verhuisd. Hier zaten we op een mooie afgelegen plek maar wel dicht bij het drukkere gedeelte van de stad waar ook alle restaurantjes en winkeltjes zijn. We waren beide niet al te fris uit te taxi gestapt na de rit vanaf Tanah Lot en hebben ons maar even terug getrokken in onze kamer.
Tot zover eerst het gedeelte in Indonesië. Vanaf mijn volgende verslag ga ik verder met de verhalen over Ubud.

Liefs Esmée

  • 01 April 2016 - 22:40

    Anneke Stienstra:

    Hé Esmee, .....eindelijk weer eens een berichtje van mijn kant:)
    Wat heb jij veel gezien en meegemaakt. Leuk om te lezen hoe bijzonder jullie gevonden worden daar, zelfs door taxichauffeurs maar dan om andere redenen. Je hebt er veel van geleerd lees ik, prachtig!
    mooie foto's. Geniet nog maar lekker van de laatste tripjes!
    Tot kiekus in ús mooie Fryslan Groetsies Anneke

  • 02 April 2016 - 17:52

    Rolf En Tineke Bralten:

    Hallo Emee

    Wat een prachtige reisverhalen,we genieten van deze verslagen.
    Wij willen je alvast een hele goeie terugreis toewensen.
    En kom eens langs zouden wij erg leuk vinden.
    Groetjes fam Bralten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Esmée

17 november gaat het gebeuren. Om exact 11.40u vlieg ik naar Thailand. Daar aan gekomen begin ik met een 12 daagse groepsreis. Met deze groep zak ik langzaam af naar het zuiden van Thailand richting de eilandjes. Na 12 dagen zal ik alleen verder reizen richting Maleisië. Via deze website wil ik jullie een beetje op de hoogte houden en zal ik reisverhalen online zetten.

Actief sinds 24 Aug. 2015
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 12071

Voorgaande reizen:

17 November 2015 - 08 April 2016

Backpack reis Azië

Landen bezocht: